Zdrowa dieta ucznia

Encouraging Child To Eat His Vegetables

Dzieci i młodzież w wieku szkolnym to grupa osób szczególnie wrażliwa na skutki niezbilansowanego żywienia. Wynika to z faktu zwiększonego zapotrzebowania na energię oraz wartości odżywcze w okresie intensywnego wzrostu, rozwoju i dojrzewania.

Powrót dziecka do szkoły wiąże się ze wzmożoną aktywnością umysłową, która jest związaną z zapamiętywaniem nowej wiedzy przekazywanej podczas lekcji. Niedożywienie lub odżywianie w niewłaściwy sposób powoduje zaburzenie harmonii w organizmie dziecka, przez co utrudniona jest zdolność do koncentrowania się, zmniejsza się również zainteresowanie dziecka zajęciami lekcyjnymi. Co więcej, organizm jest dużo bardziej podatny na infekcje, przez co dziecko częściej choruje.

Nasi podopieczni przebywający w szkole, powinni w niej spożyć co najmniej jeden posiłek, najbardziej poprawnie będzie jednak, zabranie drugiego śniadania oraz obiadu, zwłaszcza gdy dziecko czeka na rodzica po lekcjach w świetlicy. Należy pamiętać, aby koniecznie przed wyjściem do szkoły dziecko zjadło pierwsze śniadanie, które jest najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia. Śniadanie powinno być spożywane do godziny od wstania. Organizm podczas przerwy nocnej wykorzystuje znaczną część zapasów, dlatego w szczególny sposób należy zadbać o dobrą regeneracje tuż po przebudzeniu. Pierwszy posiłek dnia powinien być spory (około 25% całodziennej energii).

Warto zapamiętać, aby posiłki ucznia składały się z rozmaitych produktów pochodzących z kilku grup, w tym mleka i jego przetworów, pieczywa, niewielkiej ilości tłuszczu oraz warzyw i owoców. Codzienna dieta dziecka w okresie szkolnym powinna się składać z 4-5 posiłków z zachowaniem równomiernych przerw między nimi od 3 do 4 godzin. Drugie śniadanie oraz podwieczorek to posiłki przekąskowe, ich funkcją jest dowóz niezbędnej energii pomiędzy innymi głównymi posiłkami w ciągu dnia. Obiad to największy posiłek w ciągu dnia, powinien zawierać produkt białkowy pochodzenia zwierzęcego tj. mięso, jaja, ryby, sery, jak i węglowodany np. kasza, ryż, ziemniaki, makarony oraz warzywa gotowane na parze lub w wodzie i surówki. Kolacja nie może być zbyt obfita i powinna bazować na propozycjach lekkostrawnych. Wskazane jest unikanie potraw smażonych, wzdymających, ostro przyprawionych oraz ze sporą ilością tłuszczu. Ostatni posiłek należy spożywać nie później niż dwie godziny przed snem w celu uniknięcia problemów z zasypianiem oraz zniwelowania prawdopodobieństwa wystąpienia nadwagi i otyłości
Dzieci bywają niezwykle wymagające przy wyborze posiłków. Jednym ze sposobów przekonania naszych pociech do proponowanych dań jest odpowiednie podanie posiłku.

– ,,Ważne jest nie tylko odpowiednie zbilansowanie posiłku, ale również zadbanie o jego walory wizualne. Dziecko, które otrzyma ładne wyglądający posiłek z chęcią spróbuje nawet nowych nieznanych dotąd smaków. Kolorowe i odpowiednio zapakowane drugie śniadanie czekające w plecaku na zjedzenie w szkole jest sporym prezentem jaki może podarować rodzic dziecku w trosce o jego zdrowie’’. – mówi Monika Białasik, dietetyk Body Chief, firmy oferującej catering dietetyczny

W większości szkół możemy zakupić posiłki w sklepikach szkolnych, jednak jakość produktów nie jest zadowalająca. Jednym z najczęściej wybieranym produktem przez dzieci jest drożdżówka, która poprzez swój skład może zawierać nawet 300 kcal i sporą ilość niezdrowych cukrów. Niestety, Ministerstwo Edukacji Narodowej, mimo wprowadzonych zmian i wykluczeniu wysokokalorycznych produktów z sprzedaży w sklepikach szkolnych postanowiło pozostawić tego typu przekąski. Nie można jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie „Czy powinniśmy pozwolić dziecku korzystać ze sklepiku szkolnego?”- jednak na pewno nie powinien on stanowić jedynego źródła posiłków dla naszego dziecka. Rodzic powinien ograniczać w codziennej diecie dziecka spożywanie produktów wysokoenergetycznych o niskiej wartości odżywczej zawierających spore ilości cukrów prostych oraz tłuszczów trans (batony, wafle, ciastka, chipsy, krakersy, pizze, hot – dogi, zupki błyskawiczne, cukierki);
– ,,Propozycje posiłków tego typu mogą zdarzać się sporadycznie, jeśli jednak często będą zastępować zbilansowany posiłek w dłuższej konsekwencji doprowadzą do otyłości, awitaminozy, próchnicy oraz będą podbudzać układ nerwowy dziecka w konsekwencji czego, dziecko może stać się agresywne oraz drażliwe’’- wyjaśnia Monika Białasik, dietetyk Body Chief.

O zdrowych nawykach żywieniowych, należy z dzieckiem rozmawiać. Biorąc pod uwagę fakt , że dziecko naśladuje zachowania innych, rodzice powinni jako pierwsi wskazać prawidłową drogę do zdrowego i smacznego żywienia. Szansą na korzystny dla zdrowia dziecka wybór jest dużo większa jeśli nasi podopieczni wiedzą, jakie produkty są dla nich odpowiednie, a jakich należy unikać.
-,, Dziecko jest bardzo dobrym obserwatorem i powiela zachowania rodziców, nawyki żywieniowe, które zostaną wyrobione we wczesnych latach są powtarzane w życiu dorosłym, dlatego tak ważne jest, aby już od najmłodszych lat przekazać naszym pociechom odpowiednie wartości’’- mówi Martyna Topolińska, dietetyk Body Chief.
Racjonalna dieta oraz prawidłowo wykształcone nawyki żywieniowe zapewniają właściwy rozwój fizyczny i psychiczny młodego organizmu. Odpowiedni dobór diety ma wpływ na koncentrację, zapamiętywanie, zdolność uczenia, lepsze wyniki w nauce, rozwój intelektualny. Udowodniono, że uczniowie, którzy nie jedzą II śniadania osiągają gorsze wyniki w nauce, częściej doskwierają im bóle głowy, złe samopoczucie, rozdrażnienie oraz łatwiej nawiązują konflikty z rówieśnikami.

Oprócz pełnowartościowych posiłków odpowiedzialny rodzic nie może zapomnieć o zapewnieniu dziecku prawidłowego nawodnienia w szkole. Zapotrzebowanie osób w wieku szkolnym na płyny to około 1,5 – 2 litrów płynów neutralnych na dzień.
– ,,Nie wliczamy do podaży płynów napojów słodzonych oraz soków. Z punktu widzenia żywieniowego stanowią one przekąskę, warto pamiętać, żeby wraz z posiłkiem do szkoły do plecaka zapakować dziecku pól litrową butelkę niegazowanej wody źródlanej lub mineralnej’’ – podpowiada Monika Białasik, dietetyk Body Chief.
Przykładem poprawnie skomponowanego drugiego śniadania dla dziecka w wieku szkolnym jest na przykład:

  • wrap z szynka, mozzarellą i pomidorem
  • Jogurt z musli i owocami
  • pasta twarogowa z warzywami i pieczywem
  • sałatka makaronowa z fasolką szparagową pomidorkami i pieczonym łososiem.

Powyższe propozycje II śniadania znajdziemy w menu diety Junior firmy Body Chief.
Prawidłowy jadłospis jest niezwykle ważny dla dzieci i młodzieży. Odpowiednio dobrane i zbilansowane posiłki stanowią gwarancje, że dziecko będące w szkole otrzyma wszystkie potrzebne składniki odżywcze, dzięki czemu będzie nie tylko zdrowsze, ale i łatwiej będzie mu koncentrować się na lekcjach.

PODZIEL SIĘ
Marcin Dębowski
Pragnę przekazać zdobyte doświadczenie przyszłym jak i świeżo upieczonym rodzicom. Mam nadzieję, że w moich artykułach znajdziecie odpowiedź na swoje pytania.

2 KOMENTARZE

ZOSTAW ODPOWIEDŹ