Rozszerzanie diety niemowlaka – dlaczego śniadania są tak ważne dla rozwoju malucha?

Śniadanie jest bardzo ważnym posiłkiem, gdyż daje maluszkowi energię do zabawy oraz dostarcza cennych składników odżywczych niezbędnych do wzrostu i rozwoju. W trakcie rozszerzania diety niemowlęcia przychodzi moment na naukę regularnego jedzenia śniadań.

Nauka jedzenia śniadania to ważny krok w czasie rozszerzania diety niemowlaka, dzięki któremu zaczniecie kształtować jego właściwe nawyki żywieniowe. To, czego nauczy się maluch we wczesnym dzieciństwie przetrwa także w późniejszych latach życia.

Rozszerzanie diety niemowlaka – niepowtarzalna okazja do zainwestowania w zdrowie
Okres rozszerzania diety dziecka, daje możliwość nauki właściwych zwyczajów żywieniowych. Wykształcanie w dziecku nawyku jedzenia śniadań jest jednym z ważniejszych elementów w nauce regularnego spożywania 5 posiłków dziennie. Ucząc malucha pierwszych smaków i przyzwyczajając go do regularnego jedzenia posiłków, wykonujesz jeden z wielu kroków w stronę profilaktyki chorób cywilizacyjnych, np. otyłości.

Rola śniadania w rozszerzaniu diety niemowlaka

Rolą śniadania jest zaspokajanie pierwszego głodu dziecka po nocnej przerwie w spożywaniu posiłków. Poranny posiłek to „zastrzyk” energii dla aktywnego i rosnącego maluszka. Pierwsze lata życia to czas szybkich zmian. Maluszek intensywnie się rozwija i rośnie każdego dnia. Około 5 miesiąca życia dziecko podwaja swoją urodzeniową masę ciała, natomiast potraja ją kończąc 1. rok życia. Dlatego zapotrzebowanie Twojego dziecka na energię i składniki odżywcze we wczesnym dzieciństwie jest dużo większe niż kiedykolwiek później. Okres niemowlęcy charakteryzuje się również wysokim zapotrzebowaniem energetycznym mózgu, który intensywnie się rozwija.

Co wybrać na śniadanie przy rozszerzaniu diety niemowlaka?
Organizm niemowlęcia czerpie energię m.in. z węglowodanów, które znajdują się w produktach zbożowych. Dlatego ważne jest zapewnienie posiłków o wysokiej jakości i odpowiedniej wartości energetycznej. Dziecko, które przespało noc będzie wypoczęte i pełne werwy do działania. Takie nastawienie ułatwi akceptację nowych smaków. Możesz podawać kaszki mleczne, stworzone na bazie mleka modyfikowanego, wzbogacone w żelazo, witaminy i inne cenne składniki. Dostępne są także kaszki bezmleczne, do których możesz dodać mleko wypijane prze maluszka na co dzień.

Kaszki dla niemowląt i małych dzieci powstają z różnorodnych zbóż. Dostępne są kaszki pszenne, owsiane, z prosa, gryki, żyta, jęczmienia, ryżu czy kukurydzy. Część z tych zbóż zawiera gluten – roślinne białko, które należy wprowadzać do diety maluszka tak, jak inne nowe posiłki. Podając maluszkowi produkty glutenowe należy bacznie obserwować jego reakcję na nowy składniki. Chociaż gluten jest popularnym alergenem nie zaleca się opóźniania podawania go dziecku. W razie wątpliwości zawsze możesz poradzić się swojego pediatry.

PODZIEL SIĘ
Marcin Dębowski
Pragnę przekazać zdobyte doświadczenie przyszłym jak i świeżo upieczonym rodzicom. Mam nadzieję, że w moich artykułach znajdziecie odpowiedź na swoje pytania.

3 KOMENTARZE

  1. Ja dodałabym od siebie, że kupując gotowe kaszki dla dzieci, można bardzo łatwo „dać się nabrać” i kupić produkt, który wcale nie jest taki zdrowy dla dziecka, bo zawiera na przykład ogromne pokłady cukru. Byłaby raczej za tym, żeby kupować zwykłe kasze (np. mannę, kukurydziana, kuskus, jaglankę) i robić je na wodzie (początkowo mleko krowie nie jest zalecane dla małych dzieci).

  2. Dziecięcy etap „rozszerzania diety” jest niezwykły 🙂
    I chyba jedyny w ciągu naszego życia (pod koniec wielu z nas raczej „zwija” swoją dietę – wiadomo: zęby nie te, a i żołądek już nie wszystko toleruje 😉

  3. Śniadania są ważne nie tylko dla dzieci, ale także dla dorosłych. Powinniśmy dbać o nawyki żywieniowe naszych dzieci już od pierwszych momentów rozszerzania diety, a jest szansa, że pozytywnie zaowocuje to w przyszłości.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ